31/01/2000
Netwerken gebruikt voor verspreiding
illegaal materiaal
MP3-software Napster verovert
universiteiten
Systeembeheerders krijgen er grijze haren van, maar voor studenten
is het een droom. Het muziekprogramma Napster is razend populair bij de jeugd.
Gebruikers van het programma kunnen liedjes in MP3-formaat onder mekaar
uitwisselen op een bijzonder gebruiksvriendelijke manier, wat het een ideaal
hulpmiddel maakt voor wie een verzameling illegale MP3-liedjes wil aanleggen. De
kopieerplaag onder studenten zorgt er echter voor dat sommige
universiteitsnetwerken overbelast worden.
De universiteit van
Oregon biedt via haar computernetwerk Internettoegang aan zo'n 3500 studenten.
Sinds dit schooljaar merkten de systeembeheerders van de universiteit een
opvallende stijging van het dataverkeer tussen de studenten op. Na controle
bleek dat dit voornamelijk veroorzaakt werd door het uitwisselen van
MP3-bestanden via Napster. Door het massale kopiëren van muziekbestanden dreigde
de universiteit over haar voorziene budget voor dataverkeer te gaan. De
universiteit moet dus opdraaien voor de kosten veroorzaakt door de illegale
handel in MP3's. Daarom werd besloten om het gebruik van Napster via het
universiteitsnetwerk onmogelijk te maken. Eerder al nam de universiteit in
Oxford dezelfde maatregel.
Niet alleen Amerikaanse universiteiten
kampen met het probleem. Op KotNet bijvoorbeeld, het netwerk waarmee de Leuvense
universiteit haar studenten Internettoegang biedt, worden ook massaal MP3's
uitgewisseld. Ook hier dreigt de universiteit op te draaien voor de kosten van
het dataverkeer. Op vraag van deCURSOR of programma's als Napster ook op het
netwerk van de K.U.Leuven zoveel bandbreedte in beslag nemen, moest
systeembeheerder Rene Florizoone het antwoord schuldig blijven: "Het
netwerkgebruik gaat in stijgende lijn omwille van zeer veel factoren. Het is
wettelijk niet toegelaten om te controleren of er tussen bepaalde personen al
dan niet illegale MP3's uitgewisseld worden."
"Deze
MP3-problematiek is voor ons niet verschillend met de problematiek van het
gebruik van illegale software of het kopiëren van literatuur met copyright. Het
is duidelijk dat, na klacht bij het gerecht, we verplicht zijn om mee te werken
met het parket voor het verzamelen van informatie bij eventuele misdrijven. Alle
gebruikers van KotNet verklaren zich voorafgaandelijk akkoord met het wettelijke
gebruik van het netwerk. Indien een gebruiker zich hier niet aan houdt, wordt
hij/zij eventueel van het netwerk afgesloten en doorverwezen naar de Coördinator
Studentenaangelegenheden", aldus Florizoone aan deCURSOR. De universiteit moest
eerder dit jaar al een student de toegang tot het netwerk ontzeggen, omdat zijn
website links bevatte naar illegale MP3-sites.
De vereniging van
Amerikaanse platenmaatschappijen (RIAA) is erg bezorgd over de toenemende handel
in illegale MP3-bestanden. Ze heeft een speciale "Soundbiting"-campagne
uitgewerkt om studenten te overtuigen CD's te kopen in plaats van ze via
Internet uit te wisselen. Tegelijk klaagt de RIAA ook de producent van Napster
aan, op grond van copyrightschendingen. Toch blijven deze maatregelen voorlopig
weinig uithalen. Aangezien de uitwisseling van MP3's niet verloopt via computers
van de Napster-producent zelf, kan die niet verantwoordelijk gesteld worden voor
illegaal gebruik van de software. Anderzijds is controle van dataverkeer tussen
personen wettelijk niet toegestaan, zoals Florizoone aanhaalde. De
muziekindustrie zal het probleem op een andere manier moeten aanpakken. En de
student, die kopieerde intussen lustig verder.
"Vechten tegen de
MP3-kaai" - Meer informatie over de strijd van de muziekindustrie tegen
MP3's:
http://www.napster.com/
http://www.soundbyting.com/
http://www.mp3.com/
http://www.riaa.org/
België telt 735.303 Internetaansluitingen
Door gratis Internet minder nieuwe betalende
abonnees
Gratis Internet vermindert het aantal nieuwe betalende abonnees met
66 procent. In totaal telt België nu 735.303 Internetaansluitingen, waarvan
328.000 gratis abonnementen. Een succes, of niet?
Het was uitkijken
naar de nieuwe cijfers van het Belgische filiaal van de Internet Service
Providers Assocation (ISPA). In augustus vorig jaar barstte de strijd om de
gratis aansluitingen los. Op dit moment heeft bijna elke Belgische provider een
abonnementsformule waarmee de surfer gratis op Internet kan. Vele providers
geven het betaalde abonnement daarom nog niet op. Mensen die sneller willen
surfen, hun e-mail offline willen lezen of technische ondersteuning wensen,
moeten daar vaak nog voor betalen. Is gratis Internet een
succes?
Er zijn beduidend minder betalende abonnees bijgekomen, 66
procent minder. Het aantal gratis aansluitingen bedroeg op amper drie maanden
tijd al 328.000. Een succes dus. Of toch niet? Cijfers zeggen immers niet alles.
Per abonnement kunnen er meer gebruikers zijn, zoals bij gezinnen of bedrijven.
En een gebruiker kan meer abonnementen hebben. Een betalende surfer zal er
misschien eerst een gratis aansluiting bijnemen om ze te testen. De komende
maanden moet dan duidelijk worden hoeveel van deze gebruikers de overstap naar
gratis Internet zullen zetten.
Het onderzoek van de ISPA heeft
betrekking op de maand november 1999 en bevat de cijfers van de tien grootste
providers: Aleph-One, EuroNet - Wanadoo, Infonie, KPN Belgium, Online Internet,
Planet Internet, Skynet en Win, Uunet en Xs4all.
De snelheid
waarmee je surft wordt in grote mate bepaald door de internationale bandbreedte
van je provider, en die steeg opmerkelijk sterk. Vier maanden eerder bedroeg de
bandbreedte van de providers nog 768 Mbits per seconde. Nu is dat 5467 Mbits per
seconde, een stijging van 621 procent. Dat heeft te maken met enkele grote
allianties die werden gesloten (zoals KPNQwest en MCIWorldCom), maar ook met de
introductie van ADSL-technologie.
Kevin Mitnick verlaat na vijf jaar
gevangenis
Hacker der hackers opnieuw vrij
Op vrijdag 21 januari mocht Kevin Mitnick na vijf jaar opsluiting
de gevangenis van Lompoc in Californië verlaten. Helaas voor de meester-hacker
niet als een vrij man, want aan zijn voorwaardelijke invrijheidsstelling zijn
een heleboel beperkingen verbonden. Mitnick, intussen 36, moet gedurende de
volgende drie jaar uit de buurt blijven van draagbare telefoons, computers en
eender welk toestel dat een Internetaansluiting bezit, tenzij hij op voorhand
toestemming vraagt aan het gerecht. Hij moet ook zo'n 4000 dollar
schadevergoeding betalen aan verschillende computerbedrijven die het slachtoffer
werden van zijn hackerspraktijken. Volgens zijn advocaat is Mitnick van plan
studies computerwetenschappen te beginnen, om een nieuw leven te kunnen
opbouwen.
Na zijn vrijlating wilde Mitnick enkel een verklaring
voorlezen aan de verzamelde pers. Hij haalde daarbij zwaar uit naar zijn
aanklagers en naar de pers voor het overdrijven van de gevolgen van zijn
hackpogingen. "Mijn zaak is er een van nieuwsgierigheid. Ik wilde zoveel weten
als ik kon over telefoonnetwerken en de 'ins' en 'outs' van computerbeveiliging.
Er is in deze zaak geen enkel bewijs, en zeker geen intentie van mijn kant, voor
fraude tegen wie dan ook", aldus Kevin Mitnick in zijn
verklaring.
Mitnick ziet zichzelf niet als een misdadiger, maar als
een slachtoffer van de media en incompetente aanklagers. Volgens de voormalige
hacker zouden zijn aanklagers systematisch de schade die hij had toegebracht
overdreven hebben. Door juridische spitsvondigheden te gebruiken, zouden ze het
hem daarenboven onmogelijk gemaakt hebben zich behoorlijk te verdedigen. Mitnick
suggereert zelfs een samenzwering tussen de aanklagers en de
rechter.
Op zeventienjarige leeftijd werd Mitnick, met als
schuilnaam "Condor" (naar de film "Three days of the condor"), door een
jeugdrechtbank voor het eerst veroordeeld tot drie maanden cel voor
computerinbraken. Er zouden nog een vijftal veroordelingen volgen, tot Mitnick
in 1992 plots onderdook en de FBI zijn spoor kwijtraakte. In 1995 werd hij
opgespoord dankzij de hulp van een medewerker aan de Universiteit van
Californië, die slachtoffer geworden was van Mitnicks
hackerstalent.
Na zijn arrestatie in 1995 volgde een lange
rechtszaak, waarin Mitnick door zijn aanklagers werd afgeschilderd als digitale
vijand nummer één van de VS. De hacker mocht tijdens zijn voorarrest geen
gebruik maken van een PC om de gigabytes bewijsmateriaal door te nemen. Zijn
advocaat protesteerde meermaals tegen de juridische praktijken van de
aanklagers, waardoor de uitspraak steeds werd uitgesteld. De rechtbank
veroordeelde Kevin Mitnick uiteindelijk voor inbraak en fraude ter waarde van
tientallen miljoenen dollars. Bedrijven die slachtoffer werden van Mitnicks
kraakpraktijken zijn onder andere Motorola, Novell, Nokia en Sun
Microsystems.
Tijdens zijn bijna vijf jaar durende opsluiting kreeg
Mitnick zowat de status van martelaar bij zijn steeds groeiende groep fans.
Andere hackers plaatsten de slogan "Free Kevin Mitnick" op sites die ze
kraakten. Via de Free Kevin-website werd opgeroepen om te protesteren tegen het
feit dat Mitnick als "voorbeeld" streng werd veroordeeld. Het fonds dat werd
opgericht om Mitnicks verdediging en zijn nieuwe start te betalen, verzamelde
tot nu toe al zo'n 3000 dollar.
Er schuilt een grond van waarheid
in de beschuldiging dat Kevin Mitnick als afschrikking voor anderen zo zwaar
werd aangepakt. Misschien heeft het ook te maken met de gebrekkige kennis van de
overheid in de tijd dat Mitnick zijn kraakpogingen ondernam. De aanklagers gaven
achteraf wat schoorvoetend toe dat ze het mogelijke gevaar van Mitnick wellicht
wat overdreven hadden ingeschat. Niettemin blijft Mitnick een hacker die zelfs
na herhaalde veroordelingen zijn verslaving voor het hacken niet onder controle
kon houden. Of hij na vijf jaar opsluiting die verslaving definitief afgezworen
heeft, valt af te wachten. De informaticawereld is in die vijf jaar enorm
veranderd, maar iemand als Mitnick met een natuurlijk talent voor computers,
leert snel bij.
Fansite voor Kevin Mitnick:
http://www.freekevin.com/
New York
Times-journalist John Markoff schreef het boek "TakeDown" over de jacht op Kevin
Mitnick:
http://www.takedown.com/
Portaalsites zijn wapen in de strijd om de
thuisgebruiker
WorldOnline tweede grootste Belgische provider na overname
UUNet
In België heeft WorldOnline een deel van de klanten van provider
UUNet overgenomen. Daarmee is WorldOnline meteen de tweede grootste provider, na
Belgacom Skynet maar voor Planet Internet. Deze drie providers richten zich
vooral tot de thuisgebruiker en hanteren de eigen website daarbij als een
machtig wapen.
Voor de UUNet-klant verandert er erg weinig. Die
verandert wel van provider maar zijn e-mailadres en inbelnummers blijven
dezelfde. De overeenkomst tussen de twee providers is dan ook vooral van
strategische aard. UUNet wil zich voortaan enkel nog op bedrijven richten. En
WorldOnline wordt hiermee de tweede grootste provider met ongeveer 150.000
gebruikers. Planet Internet verschuift dan weer van de tweede naar de derde
plaats. Opmerkelijk, want ook in Nederland wordt dezelfde strijd gevochten; daar
is WorldOnline de grootste, gevolgd door Planet Internet.
De eigen
website van de provider wordt in die strijd steeds belangrijker. De
thuisgebruiker wil dat zijn Internetaansluiting toegankelijk is en dat hij
informatie met enkele muiskliks kan opvragen. WorldOnline heeft een eigen
startsite, die standaard als eerste pagina ingesteld staat bij de gebruiker.
Telkens hij op Internet gaat, passeert hij dus langs de startsite van
WorldOnline. UUnet had ook een eigen, zij het erg beperkte, startsite voor zijn
Village-klanten. Beide sites worden nu bij WorldOnline ondergebracht.
WorldOnline.be is nog maar net in een nieuw kleedje gestoken.
http://www.worldonline.be/
Test Aankoop en Consumentenbond starten met Web Trader
logo
Keurmerk voor
webwinkels
Samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties stelde het
Belgische Test Aankoop haar Web Trader logo voor. Dit keurmerk voor online
winkels moet de consument garanderen dat zijn rechten gerespecteerd worden door
de elektronische handelaars. Uit een anoniem onderzoek bij 40 commerciële
websites, waaronder Proxis, Amazon, CDNow en Ready, blijkt immers dat maar
liefst 77 procent van de winkels de wetgeving niet naleefden.
Wie
een product koopt via een website van een Europees land, wordt beschermd door de
wet op de verkoop op afstand. Dit houdt onder meer in dat je als consument het
recht hebt binnen de zeven dagen na aankoop het product terug te sturen en het
aankoopbedrag inclusief verzendingskosten terugbetaald te krijgen. Vooral
buitenlandse sites blijken de verzendingskosten (die in hun geval uiteraard hoog
opliepen) niet altijd terug te betalen. Slechts iets minder dan de helft van
alle gecontroleerde sites betaalde het volledige bedrag terug.
Naar
aanleiding van dit onderzoek besloten zeven Europese consumentenorganisaties een
keurmerk voor online shops te ontwerpen. In België controleert Test Aankoop/Test
Achats de geldigheid van het keurmerk, voor Nederland is dat de Consumentenbond.
Ook in Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Spanje en Portugal zeiden
verbruikersorganisaties hun steun toe. Wellicht volgen later nog meer Europese
consumentengroepen.
Bedrijven die het Web Trader logo op hun site
willen zetten, moeten zich akkoord verklaren met een gedragscode. Dit houdt in
dat er een gekend bedrijf achter de site schuilgaat en dat de rechten van de
consument gerespecteerd worden. Uiteraard zegt het keurmerk niets over de
kwaliteit van de aangeboden producten. Na de toekenning van het logo houden de
consumentenorganisaties regelmatig anonieme onderzoeken om de naleving van de
gedragscode te controleren. Consumenten kunnen eventuele klachten over het niet
naleven van de afspraken ook melden aan de organisaties.
Meer
informatie over de betekenis van het Web Trader logo:
http://www.budget-net.com/bnet/webtradersite/webtrader_home_nl.html
http://www.test-aankoop.be/
Geld dient voor onderwijs
Groot-Brittannië overweegt belasting op
computerspellen
Enkele Britse parlementsleden hebben twee weken geleden een
voorstel ingediend om computerspelletjes extra te gaan belasten. Omdat die markt
snel groeit, brengt dat veel geld in het laatje. Dat geld wordt geïnvesteerd in
het onderwijs.
Het is vooral de Labour-partij die het voorstel voor
de nieuwe belasting ondersteunt. Per spel bedraagt de belasting ongeveer 40 BEF
/ fl 2 / e 1. Alleen al voor Groot-Brittannië levert dat zo'n 7,5 miljoen euro
op. De redenering luidt dat computerspellen aanzetten tot geweld en de oorzaak
zijn van slechte studieresultaten. Om tegen het jaar 2007 meer dan de helft van
de Britten tussen 18 en 30 jaar een diploma hoger onderwijs te bezorgen, wil men
de belasting gebruiken om te investeren in het onderwijs. Het onderwijs moet
verder gedemocratiseerd worden.
Deze maatregel maakt nog maar eens
duidelijk dat er te snel conclusies getrokken worden. Het is nog helemaal niet
bewezen dat computerspellen een negatieve invloed hebben op kinderen. Bij het
verbod op gewelddadige spellen in Brazilië en bij de schietpartij in een
Amerikaanse school legt men al te vaak de eenzijdige schuld bij de
computerspellen, hoewel men zich hierbij slechts op een vermoeden
baseert.
Reclamebureau DoubleClick volgt stiekem
surfgedrag
Netgebruikers digitaal geschaduwd
Donderdag sleepte een moedige vrouw in Californië het grote
reclamebureau DoubleClick voor de rechter wegens schending van de
privacywetgeving. De vrouw opende de rechtszaak in naam van de hele
Californische bevolking omdat DoubleClick haar greep op Internetreclame gebruikt
om persoonlijke gegevens te combineren met het surf- en aankoopgedrag van
Internetgebruikers. Op die manier kon DoubleClick een persoonlijke database
opbouwen van 90 miljoen gezinnen, voornamelijk in de VS, die op marketinggebied
goud waard is.
DoubleClick is het grootste reclamebureau op
Internet, met een marktaandeel van bijna 10 miljard dollar. Het bedrijf regelt
de verkoop van advertenties voor zo'n tienduizend sites, waaronder AltaVista en
Lycos. In november vorig jaar fuseerde DoubleClick met het marketingbureau
Abacus, gespecialiseerd in het verzamelen van aankoopgegevens bij een heleboel
(voornamelijk Amerikaanse) webwinkels. De twee bedrijven hadden immers snel door
dat de combinatie van hun twee databases een schat aan kostbare informatie
opleverde over de voorkeuren van miljoenen Internetgebruikers.
Het
eerste concrete plan van DoubleClick dat volgt uit de fusie is het tonen van
aangepaste advertenties op de sites die bij het bedrijf aangesloten zijn in de
zogenaamde Abacus Alliance. Als surfers met een gebruikersnaam inloggen op een
site van de Alliance, zoekt DoubleClick hun voorkeuren op in de database, om
advertenties te tonen die afgestemd zijn op die voorkeuren.
Om de
nodige gegevens te verzamelen, maakt DoubleClick gebruik van "cookies". Een
cookie is een klein bestandje dat door je browser als een soort kladblok wordt
gebruikt. Sites kunnen de browser vragen bepaalde informatie zoals een
gebruikersnaam in een cookie te bewaren, zodat ze die later opnieuw kunnen
opvragen. DoubleClick kan door het gebruik van cookies nagaan wie de persoon is
die een pagina bezoekt bij één van haar Alliance leden. Op die manier is het
surfgedrag van Internetgebruikers na te gaan.
"We zullen nooit
persoonlijke informatie met iemands surfgedrag combineren zonder dit eerst te
melden en de persoon de keuze te laten", aldus de directeur van DoubleClick. Dat
betekent dat leden van de Alliance duidelijk moeten aangeven dat persoonlijke
gegevens die iemand achterlaat op een website, voor promotie kunnen gebruikt
worden. Veelal kan de gebruiker echter niet anders dan deze informatie
achterlaten, anders is de site niet toegankelijk. "We delen geen informatie met
derden zoals direct marketing bedrijven", zo stelt DoubleClick, maar het bedrijf
wisselt de informatie wel uit tussen de leden van haar Alliance en niets houdt
het reclamebureau tegen om zelf als direct marketeer te
beginnen.
Het Electronic Privacy Information Center (EPIC) is
bezorgd over de marketingkracht van DoubleClick en heeft de Amerikaanse Federal
Trade Commission, die waakt over de toepassing van de economische wetgeving,
gevraagd de fusie van Abacus en DoubleClick van naderbij te bekijken. Omwille
van de onduidelijke houding van DoubleClick, weigeren sommige sites, zoals
bijvoorbeeld Yahoo!, met het reclamebureau samen te werken.
Wie
zijn surfgedrag liever niet wil prijsgeven aan online reclamebedrijven, kan maar
beter de cookies in zijn browser uitschakelen. In Netscape Navigator 4 en hoger
kan dat via het menu Bewerken, opties Voorkeuren - Geavanceerd en kies "Cookies
uitschakelen". In Internet Explorer 4 en hoger kan dat via het menu Extra,
opties Internet Opties - Beveiliging - Aangepast niveau - Cookies toestaan die
op uw computer opgeslaan zijn: Uitschakelen.
http://www.doubleclick.net/privacy_policy/
http://www.epic.org/
Simulaties zorgen voor betere opleiding
Amerikaanse luchtmacht leert met Flight
Simulator
Microsoft en de Amerikaanse luchtmacht hebben samen een speciale
versie van het spel Flight Simulator ontworpen voor cadetpiloten. Het spel vormt
een belangrijk onderdeel van hun opleiding; ze moeten er zelfs een test over
afleggen.
De vliegsimulator is zeker geen nieuwigheid voor
leerling-piloten. Wel nieuw is dat de Navy een PC-spel gebruikt, Microsoft
Flight Simulator. Microsoft hielp mee aan het ombouwen van het programma naar
het juiste type van jet waarmee de piloten leren vliegen. Flight Simulator komt
niet in de plaats van de complexe en ook peperdure vliegsimulatoren, maar wel
als een aanvulling ervan.
"In de testfase zagen we dat piloten die
het spel enkele uren per week geoefend hadden, het vliegen veel sneller onder de
knie kregen en ook veel hogere vluchtscores konden noteren", zegt Scott Dunlap,
hoofd van de opleiding bij de luchtmacht. Daarom krijgen alle studenten een
gratis CD-Rom met de Navy-versie van Flight Simulator. Aan het einde van het
jaar moet over Flight Simulator een test worden afgelegd, net zoals bij de
andere vakken dus. Op je examen een computerspel spelen, vele studenten zullen
het hen benijden.
Ook Apple-besturingssysteem krijgt iMac-look
Mac OS X krijgt
aqua-gebruikersinterface
Steve Jobs haalde zijn kunsten weer boven op de MacWorld Expo. Hij
stelde er het nieuwe Mac OS X voor dat vanaf dit najaar verkrijgbaar zal zijn.
Opvallend is de nieuwe look van het besturingssysteem. Blijkbaar volgt ook de
software de Apple-mode.
Jobs verduidelijkte dat Mac OS X "open
source" zal zijn, net als Linux. Dit wil zeggen dat het programma door andere
programmeurs naar believen aangepast kan worden. Zo kunnen ook andere bedrijven
hun versie maken van het Mac OS. Details over het open-source project zijn nog
niet bekend en kunnen volgens Jobs nog enkele maanden op zich laten
wachten.
Met de woorden "This is going to blow you away" stelde hij
de aqua-gebruikersinterface voor, zeg maar de look van het programma. Apple
greep terug naar de populaire iMac-look. Mac OS X barst van de pastel- en
zuurstokkleurtjes. De hoeken van de vensters zijn steeds afgerond. Menu's zijn
steeds transparant, net als de behuizing van de iMac, zodat de gebruiker door de
menu's de achtergrond nog kan zien. En alle afzonderlijke venstertjes krijgen
een schaduw mee, zodat het werkblad niet meer vlak lijkt, maar drie dimensies
telt.
Steve Jobs benadrukt dat het Mac OS X erg intuïtief opgesteld
is, zodat zeker kinderen er snel mee overweg kunnen. Om een venster te sluiten,
druk je b.v. niet meer op een vierkantje maar op een ronde, rode
knop.
Overigens kreeg ook de website van Apple een nieuw kleedje.
En met de nieuwe rubriek iReviews wil Apple een eigen visie op portaalsites
uitwerken. Maar daar is nog veel werk aan de winkel!
http://ireview.mac.com/
http://www.apple.com/macosx/
Strategie van Microsoft erg onduidelijk
Wat komt er na Windows
98?
Het is allesbehalve duidelijk welke weg Microsoft nu precies uit
wil met haar besturingssystemen voor de gewone consument en de bedrijfswereld.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Windows 98 Second Edition, het recentste
besturingssysteem voor thuisgebruikers, en Windows NT 4, het laatste OS voor
bedrijven, zouden samenvloeien in een nieuw systeem. Het beste van twee
werelden, als het ware. Maar ofwel raakte Microsoft achter op haar schema, ofwel
zijn ze in Redmond compleet het noorden kwijt, want de toekomst van Microsofts
besturingssystemen ziet er tegenwoordig totaal anders
uit.
Microsoft zwengelt dezer dagen stilaan haar promotiecampagne
voor Windows 2000 aan. Dat besturingssysteem komt in februari uit en is bedoeld
voor bedrijven, de opvolger van Windows NT 4 dus. Het komt dan ook in een aantal
verschillende versies uit: Windows 2000 Professional, Server, en Advanced
Server. Thuisgebruikers kunnen het systeem natuurlijk ook kopen, maar een aantal
programma's voor consumenten, zoals spellen, draaien niet op Windows
2000.
Midden dit jaar moet er voor de consument een nieuwe versie
van Windows op de markt komen. Die heet Windows 98 Third Edition, codenaam
"Millennium". Wat het systeem precies zal brengen, is erg onduidelijk. In ieder
geval is het niet de lang verwachte combinatie van een bedrijfs- en
consumentensysteem. Voorlopig lijkt het erop dat het een uitbreiding is van het
huidige Windows 98, met enkele verbeteringen op multimediavlak (nieuwere Media
Player, DirectX 8, ...), Internet Explorer 5.5 en het systeem zou stabieler zijn
dan het huidige Windows 98 Second Edition.
De samensmelting van
Windows 2000 en Millennium komt er pas over een jaar of twee. Dit nieuwe OS
heeft als codenaam Whistler, en zou een geheel nieuwe grafische interface
bevatten, maar meer informatie is er op dit moment nog niet. Tot slot is er nog
Windows CE, dat tegenwoordig Windows Powered heet en bedoeld is voor handheld
PC's, palmtops en zowat eender welk toestel dat een mini-besturingssysteem kan
gebruiken. Een nieuwe versie (3.0) komt eind dit jaar uit, maar wat de
verbeteringen juist zullen zijn, is ook nog niet bekend. Kortom: het worden weer
onzekere dagen in PC-land...
E X I T
•
Kraak de code en word spion
• Op het
Britse Government Communications HeadQuarters (GCHQ), een spionagedienst van de
overheid, hebben ze een wel heel originele aanwervingcampagne lopen. Wie de
code, verstopt in vijf delen van de site, kan kraken, mag even langslopen voor
een sollicitatiegesprek. De spionagedienst zoekt informatici, taalkundigen en
bibliothecarissen. Die kunnen zo'n 20.000 pond per jaar verdienen op de dienst.
Tip voor de puzzelaars: volgens een woordvoerster zou de gecodeerde boodschap
grappig zijn.
@ http://www.gchq.gov.uk/
•
Waarom Bill Gates écht opstapt
• Bill Gates
zet een tweede stap opzij bij Microsoft. Hij laat de dagelijkse leiding nu
volledig over aan zijn studiegenoot Steve Ballmer, voordien de tweede man bij
Microsoft. Bill Gates wil zich nu op zijn tweede liefde storten, hij gaat terug
zelf programma's schrijven en gaat nadenken over de toekomst van de software.
Zijn eerste liefde is zijn vrouw Melinda; Gates de romanticus... Salon Magazine
geloofde er niet in en achterhaalde 10 redenen waarom Bill Gates écht
opstapt.
@ http://www.salon.com/tech/log/2000/01/13/gates_ten/
•
UNESCO brengt Divina Comedia digitaal
• Kunstenaar
Vladimir Liagatchev werkte tien jaar aan 120 illustraties voor een Franse
vertaling van Dante Alighieri's La Divina Comedia. Hij stapte met zijn
illustraties naar de cultuurorganisatie van de VN met het idee er een digitale
versie van te maken. Het resultaat is een multimediale rondleiding doorheen de
hel, het vagevuur en de hemel. De UNESCO wil met het project de aandacht
vestigen op het feit dat een heleboel waardevolle oude werken geen copyright
meer bevatten en dus zonder problemen naar het Web gebracht kunnen worden. Moge
deze site een inspiratiebron vormen...
@ http://www.unesco.org/webworld/dante/
•
Eerste alfa-versie van nieuwe Mozilla
• Het
Mozilla-team heeft een eerste alfa-versie van haar browser klaar. Het
Mozilla-project ontstond toen Netscape de broncode van haar Navigator-browser
vrijgaf en bestaat uit vrijwillige programmeurs over de hele wereld. Ze willen
een alternatief bieden voor Microsofts Internet Explorer. Deze alfa-versie is in
tegenstelling tot een beta-versie nog niet stabiel genoeg voor het grote
publiek, maar kan voor de fans wellicht een goed idee geven van de uiteindelijke
versie. Te downloaden op dit adres:
@ http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/release-notes/
•
Ask Jeeves speelt Multimiljonair
• In het
populaire kwisprogramma "Wie wordt multimiljonair?" mag de speler éénmaal raad
vragen per telefoon aan een kennis thuis. Maar weet de zoekmachine Ask Jeeves
geen raad? ZDNet liet Jeeves het spel spelen maar de vragen lijken toch iets te
moeilijk...
@ http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2425612,00.html