Terug naar Archief_Main

31/01/2000

 

Netwerken gebruikt voor verspreiding illegaal materiaal
MP3-software Napster verovert universiteiten

 Systeembeheerders krijgen er grijze haren van, maar voor studenten is het een droom. Het muziekprogramma Napster is razend populair bij de jeugd. Gebruikers van het programma kunnen liedjes in MP3-formaat onder mekaar uitwisselen op een bijzonder gebruiksvriendelijke manier, wat het een ideaal hulpmiddel maakt voor wie een verzameling illegale MP3-liedjes wil aanleggen. De kopieerplaag onder studenten zorgt er echter voor dat sommige universiteitsnetwerken overbelast worden.

 De universiteit van Oregon biedt via haar computernetwerk Internettoegang aan zo'n 3500 studenten. Sinds dit schooljaar merkten de systeembeheerders van de universiteit een opvallende stijging van het dataverkeer tussen de studenten op. Na controle bleek dat dit voornamelijk veroorzaakt werd door het uitwisselen van MP3-bestanden via Napster. Door het massale kopiëren van muziekbestanden dreigde de universiteit over haar voorziene budget voor dataverkeer te gaan. De universiteit moet dus opdraaien voor de kosten veroorzaakt door de illegale handel in MP3's. Daarom werd besloten om het gebruik van Napster via het universiteitsnetwerk onmogelijk te maken. Eerder al nam de universiteit in Oxford dezelfde maatregel.

 Niet alleen Amerikaanse universiteiten kampen met het probleem. Op KotNet bijvoorbeeld, het netwerk waarmee de Leuvense universiteit haar studenten Internettoegang biedt, worden ook massaal MP3's uitgewisseld. Ook hier dreigt de universiteit op te draaien voor de kosten van het dataverkeer. Op vraag van deCURSOR of programma's als Napster ook op het netwerk van de K.U.Leuven zoveel bandbreedte in beslag nemen, moest systeembeheerder Rene Florizoone het antwoord schuldig blijven: "Het netwerkgebruik gaat in stijgende lijn omwille van zeer veel factoren. Het is wettelijk niet toegelaten om te controleren of er tussen bepaalde personen al dan niet illegale MP3's uitgewisseld worden."

 "Deze MP3-problematiek is voor ons niet verschillend met de problematiek van het gebruik van illegale software of het kopiëren van literatuur met copyright. Het is duidelijk dat, na klacht bij het gerecht, we verplicht zijn om mee te werken met het parket voor het verzamelen van informatie bij eventuele misdrijven. Alle gebruikers van KotNet verklaren zich voorafgaandelijk akkoord met het wettelijke gebruik van het netwerk. Indien een gebruiker zich hier niet aan houdt, wordt hij/zij eventueel van het netwerk afgesloten en doorverwezen naar de Coördinator Studentenaangelegenheden", aldus Florizoone aan deCURSOR. De universiteit moest eerder dit jaar al een student de toegang tot het netwerk ontzeggen, omdat zijn website links bevatte naar illegale MP3-sites.

 De vereniging van Amerikaanse platenmaatschappijen (RIAA) is erg bezorgd over de toenemende handel in illegale MP3-bestanden. Ze heeft een speciale "Soundbiting"-campagne uitgewerkt om studenten te overtuigen CD's te kopen in plaats van ze via Internet uit te wisselen. Tegelijk klaagt de RIAA ook de producent van Napster aan, op grond van copyrightschendingen. Toch blijven deze maatregelen voorlopig weinig uithalen. Aangezien de uitwisseling van MP3's niet verloopt via computers van de Napster-producent zelf, kan die niet verantwoordelijk gesteld worden voor illegaal gebruik van de software. Anderzijds is controle van dataverkeer tussen personen wettelijk niet toegestaan, zoals Florizoone aanhaalde. De muziekindustrie zal het probleem op een andere manier moeten aanpakken. En de student, die kopieerde intussen lustig verder.

 "Vechten tegen de MP3-kaai" - Meer informatie over de strijd van de muziekindustrie tegen MP3's:
  http://www.napster.com/
 http://www.soundbyting.com/
 http://www.mp3.com/
 http://www.riaa.org/

België telt 735.303 Internetaansluitingen
Door gratis Internet minder nieuwe betalende abonnees

 Gratis Internet vermindert het aantal nieuwe betalende abonnees met 66 procent. In totaal telt België nu 735.303 Internetaansluitingen, waarvan 328.000 gratis abonnementen. Een succes, of niet?

 Het was uitkijken naar de nieuwe cijfers van het Belgische filiaal van de Internet Service Providers Assocation (ISPA). In augustus vorig jaar barstte de strijd om de gratis aansluitingen los. Op dit moment heeft bijna elke Belgische provider een abonnementsformule waarmee de surfer gratis op Internet kan. Vele providers geven het betaalde abonnement daarom nog niet op. Mensen die sneller willen surfen, hun e-mail offline willen lezen of technische ondersteuning wensen, moeten daar vaak nog voor betalen. Is gratis Internet een succes?

 Er zijn beduidend minder betalende abonnees bijgekomen, 66 procent minder. Het aantal gratis aansluitingen bedroeg op amper drie maanden tijd al 328.000. Een succes dus. Of toch niet? Cijfers zeggen immers niet alles. Per abonnement kunnen er meer gebruikers zijn, zoals bij gezinnen of bedrijven. En een gebruiker kan meer abonnementen hebben. Een betalende surfer zal er misschien eerst een gratis aansluiting bijnemen om ze te testen. De komende maanden moet dan duidelijk worden hoeveel van deze gebruikers de overstap naar gratis Internet zullen zetten.

 Het onderzoek van de ISPA heeft betrekking op de maand november 1999 en bevat de cijfers van de tien grootste providers: Aleph-One, EuroNet - Wanadoo, Infonie, KPN Belgium, Online Internet, Planet Internet, Skynet en Win, Uunet en Xs4all.

 De snelheid waarmee je surft wordt in grote mate bepaald door de internationale bandbreedte van je provider, en die steeg opmerkelijk sterk. Vier maanden eerder bedroeg de bandbreedte van de providers nog 768 Mbits per seconde. Nu is dat 5467 Mbits per seconde, een stijging van 621 procent. Dat heeft te maken met enkele grote allianties die werden gesloten (zoals KPNQwest en MCIWorldCom), maar ook met de introductie van ADSL-technologie.

Kevin Mitnick verlaat na vijf jaar gevangenis
Hacker der hackers opnieuw vrij

 Op vrijdag 21 januari mocht Kevin Mitnick na vijf jaar opsluiting de gevangenis van Lompoc in Californië verlaten. Helaas voor de meester-hacker niet als een vrij man, want aan zijn voorwaardelijke invrijheidsstelling zijn een heleboel beperkingen verbonden. Mitnick, intussen 36, moet gedurende de volgende drie jaar uit de buurt blijven van draagbare telefoons, computers en eender welk toestel dat een Internetaansluiting bezit, tenzij hij op voorhand toestemming vraagt aan het gerecht. Hij moet ook zo'n 4000 dollar schadevergoeding betalen aan verschillende computerbedrijven die het slachtoffer werden van zijn hackerspraktijken. Volgens zijn advocaat is Mitnick van plan studies computerwetenschappen te beginnen, om een nieuw leven te kunnen opbouwen.

 Na zijn vrijlating wilde Mitnick enkel een verklaring voorlezen aan de verzamelde pers. Hij haalde daarbij zwaar uit naar zijn aanklagers en naar de pers voor het overdrijven van de gevolgen van zijn hackpogingen. "Mijn zaak is er een van nieuwsgierigheid. Ik wilde zoveel weten als ik kon over telefoonnetwerken en de 'ins' en 'outs' van computerbeveiliging. Er is in deze zaak geen enkel bewijs, en zeker geen intentie van mijn kant, voor fraude tegen wie dan ook", aldus Kevin Mitnick in zijn verklaring.

 Mitnick ziet zichzelf niet als een misdadiger, maar als een slachtoffer van de media en incompetente aanklagers. Volgens de voormalige hacker zouden zijn aanklagers systematisch de schade die hij had toegebracht overdreven hebben. Door juridische spitsvondigheden te gebruiken, zouden ze het hem daarenboven onmogelijk gemaakt hebben zich behoorlijk te verdedigen. Mitnick suggereert zelfs een samenzwering tussen de aanklagers en de rechter.

 Op zeventienjarige leeftijd werd Mitnick, met als schuilnaam "Condor" (naar de film "Three days of the condor"), door een jeugdrechtbank voor het eerst veroordeeld tot drie maanden cel voor computerinbraken. Er zouden nog een vijftal veroordelingen volgen, tot Mitnick in 1992 plots onderdook en de FBI zijn spoor kwijtraakte. In 1995 werd hij opgespoord dankzij de hulp van een medewerker aan de Universiteit van Californië, die slachtoffer geworden was van Mitnicks hackerstalent.

 Na zijn arrestatie in 1995 volgde een lange rechtszaak, waarin Mitnick door zijn aanklagers werd afgeschilderd als digitale vijand nummer één van de VS. De hacker mocht tijdens zijn voorarrest geen gebruik maken van een PC om de gigabytes bewijsmateriaal door te nemen. Zijn advocaat protesteerde meermaals tegen de juridische praktijken van de aanklagers, waardoor de uitspraak steeds werd uitgesteld. De rechtbank veroordeelde Kevin Mitnick uiteindelijk voor inbraak en fraude ter waarde van tientallen miljoenen dollars. Bedrijven die slachtoffer werden van Mitnicks kraakpraktijken zijn onder andere Motorola, Novell, Nokia en Sun Microsystems.

 Tijdens zijn bijna vijf jaar durende opsluiting kreeg Mitnick zowat de status van martelaar bij zijn steeds groeiende groep fans. Andere hackers plaatsten de slogan "Free Kevin Mitnick" op sites die ze kraakten. Via de Free Kevin-website werd opgeroepen om te protesteren tegen het feit dat Mitnick als "voorbeeld" streng werd veroordeeld. Het fonds dat werd opgericht om Mitnicks verdediging en zijn nieuwe start te betalen, verzamelde tot nu toe al zo'n 3000 dollar.

 Er schuilt een grond van waarheid in de beschuldiging dat Kevin Mitnick als afschrikking voor anderen zo zwaar werd aangepakt. Misschien heeft het ook te maken met de gebrekkige kennis van de overheid in de tijd dat Mitnick zijn kraakpogingen ondernam. De aanklagers gaven achteraf wat schoorvoetend toe dat ze het mogelijke gevaar van Mitnick wellicht wat overdreven hadden ingeschat. Niettemin blijft Mitnick een hacker die zelfs na herhaalde veroordelingen zijn verslaving voor het hacken niet onder controle kon houden. Of hij na vijf jaar opsluiting die verslaving definitief afgezworen heeft, valt af te wachten. De informaticawereld is in die vijf jaar enorm veranderd, maar iemand als Mitnick met een natuurlijk talent voor computers, leert snel bij.

 Fansite voor Kevin Mitnick:
 http://www.freekevin.com/
 New York Times-journalist John Markoff schreef het boek "TakeDown" over de jacht op Kevin Mitnick:
 http://www.takedown.com/

Portaalsites zijn wapen in de strijd om de thuisgebruiker
WorldOnline tweede grootste Belgische provider na overname UUNet

 In België heeft WorldOnline een deel van de klanten van provider UUNet overgenomen. Daarmee is WorldOnline meteen de tweede grootste provider, na Belgacom Skynet maar voor Planet Internet. Deze drie providers richten zich vooral tot de thuisgebruiker en hanteren de eigen website daarbij als een machtig wapen.

 Voor de UUNet-klant verandert er erg weinig. Die verandert wel van provider maar zijn e-mailadres en inbelnummers blijven dezelfde. De overeenkomst tussen de twee providers is dan ook vooral van strategische aard. UUNet wil zich voortaan enkel nog op bedrijven richten. En WorldOnline wordt hiermee de tweede grootste provider met ongeveer 150.000 gebruikers. Planet Internet verschuift dan weer van de tweede naar de derde plaats. Opmerkelijk, want ook in Nederland wordt dezelfde strijd gevochten; daar is WorldOnline de grootste, gevolgd door Planet Internet.

 De eigen website van de provider wordt in die strijd steeds belangrijker. De thuisgebruiker wil dat zijn Internetaansluiting toegankelijk is en dat hij informatie met enkele muiskliks kan opvragen. WorldOnline heeft een eigen startsite, die standaard als eerste pagina ingesteld staat bij de gebruiker. Telkens hij op Internet gaat, passeert hij dus langs de startsite van WorldOnline. UUnet had ook een eigen, zij het erg beperkte, startsite voor zijn Village-klanten. Beide sites worden nu bij WorldOnline ondergebracht. WorldOnline.be is nog maar net in een nieuw kleedje gestoken.

 http://www.worldonline.be/

Test Aankoop en Consumentenbond starten met Web Trader logo
Keurmerk voor webwinkels

 Samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties stelde het Belgische Test Aankoop haar Web Trader logo voor. Dit keurmerk voor online winkels moet de consument garanderen dat zijn rechten gerespecteerd worden door de elektronische handelaars. Uit een anoniem onderzoek bij 40 commerciële websites, waaronder Proxis, Amazon, CDNow en Ready, blijkt immers dat maar liefst 77 procent van de winkels de wetgeving niet naleefden.

 Wie een product koopt via een website van een Europees land, wordt beschermd door de wet op de verkoop op afstand. Dit houdt onder meer in dat je als consument het recht hebt binnen de zeven dagen na aankoop het product terug te sturen en het aankoopbedrag inclusief verzendingskosten terugbetaald te krijgen. Vooral buitenlandse sites blijken de verzendingskosten (die in hun geval uiteraard hoog opliepen) niet altijd terug te betalen. Slechts iets minder dan de helft van alle gecontroleerde sites betaalde het volledige bedrag terug.

 Naar aanleiding van dit onderzoek besloten zeven Europese consumentenorganisaties een keurmerk voor online shops te ontwerpen. In België controleert Test Aankoop/Test Achats de geldigheid van het keurmerk, voor Nederland is dat de Consumentenbond. Ook in Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Spanje en Portugal zeiden verbruikersorganisaties hun steun toe. Wellicht volgen later nog meer Europese consumentengroepen.

 Bedrijven die het Web Trader logo op hun site willen zetten, moeten zich akkoord verklaren met een gedragscode. Dit houdt in dat er een gekend bedrijf achter de site schuilgaat en dat de rechten van de consument gerespecteerd worden. Uiteraard zegt het keurmerk niets over de kwaliteit van de aangeboden producten. Na de toekenning van het logo houden de consumentenorganisaties regelmatig anonieme onderzoeken om de naleving van de gedragscode te controleren. Consumenten kunnen eventuele klachten over het niet naleven van de afspraken ook melden aan de organisaties.

 Meer informatie over de betekenis van het Web Trader logo:
 http://www.budget-net.com/bnet/webtradersite/webtrader_home_nl.html
 http://www.test-aankoop.be/

Geld dient voor onderwijs
Groot-Brittannië overweegt belasting op computerspellen

 Enkele Britse parlementsleden hebben twee weken geleden een voorstel ingediend om computerspelletjes extra te gaan belasten. Omdat die markt snel groeit, brengt dat veel geld in het laatje. Dat geld wordt geïnvesteerd in het onderwijs.

 Het is vooral de Labour-partij die het voorstel voor de nieuwe belasting ondersteunt. Per spel bedraagt de belasting ongeveer 40 BEF / fl 2 / e 1. Alleen al voor Groot-Brittannië levert dat zo'n 7,5 miljoen euro op. De redenering luidt dat computerspellen aanzetten tot geweld en de oorzaak zijn van slechte studieresultaten. Om tegen het jaar 2007 meer dan de helft van de Britten tussen 18 en 30 jaar een diploma hoger onderwijs te bezorgen, wil men de belasting gebruiken om te investeren in het onderwijs. Het onderwijs moet verder gedemocratiseerd worden.

 Deze maatregel maakt nog maar eens duidelijk dat er te snel conclusies getrokken worden. Het is nog helemaal niet bewezen dat computerspellen een negatieve invloed hebben op kinderen. Bij het verbod op gewelddadige spellen in Brazilië en bij de schietpartij in een Amerikaanse school  legt men al te vaak de eenzijdige schuld bij de computerspellen, hoewel men zich hierbij slechts op een vermoeden baseert.

Reclamebureau DoubleClick volgt stiekem surfgedrag
Netgebruikers digitaal geschaduwd

 Donderdag sleepte een moedige vrouw in Californië het grote reclamebureau DoubleClick voor de rechter wegens schending van de privacywetgeving. De vrouw opende de rechtszaak in naam van de hele Californische bevolking omdat DoubleClick haar greep op Internetreclame gebruikt om persoonlijke gegevens te combineren met het surf- en aankoopgedrag van Internetgebruikers. Op die manier kon DoubleClick een persoonlijke database opbouwen van 90 miljoen gezinnen, voornamelijk in de VS, die op marketinggebied goud waard is.

 DoubleClick is het grootste reclamebureau op Internet, met een marktaandeel van bijna 10 miljard dollar. Het bedrijf regelt de verkoop van advertenties voor zo'n tienduizend sites, waaronder AltaVista en Lycos. In november vorig jaar fuseerde DoubleClick met het marketingbureau Abacus, gespecialiseerd in het verzamelen van aankoopgegevens bij een heleboel (voornamelijk Amerikaanse) webwinkels. De twee bedrijven hadden immers snel door dat de combinatie van hun twee databases een schat aan kostbare informatie opleverde over de voorkeuren van miljoenen Internetgebruikers.

 Het eerste concrete plan van DoubleClick dat volgt uit de fusie is het tonen van aangepaste advertenties op de sites die bij het bedrijf aangesloten zijn in de zogenaamde Abacus Alliance. Als surfers met een gebruikersnaam inloggen op een site van de Alliance, zoekt DoubleClick hun voorkeuren op in de database, om advertenties te tonen die afgestemd zijn op die voorkeuren.

 Om de nodige gegevens te verzamelen, maakt DoubleClick gebruik van "cookies". Een cookie is een klein bestandje dat door je browser als een soort kladblok wordt gebruikt. Sites kunnen de browser vragen bepaalde informatie zoals een gebruikersnaam in een cookie te bewaren, zodat ze die later opnieuw kunnen opvragen. DoubleClick kan door het gebruik van cookies nagaan wie de persoon is die een pagina bezoekt bij één van haar Alliance leden. Op die manier is het surfgedrag van Internetgebruikers na te gaan.

 "We zullen nooit persoonlijke informatie met iemands surfgedrag combineren zonder dit eerst te melden en de persoon de keuze te laten", aldus de directeur van DoubleClick. Dat betekent dat leden van de Alliance duidelijk moeten aangeven dat persoonlijke gegevens die iemand achterlaat op een website, voor promotie kunnen gebruikt worden. Veelal kan de gebruiker echter niet anders dan deze informatie achterlaten, anders is de site niet toegankelijk. "We delen geen informatie met derden zoals direct marketing bedrijven", zo stelt DoubleClick, maar het bedrijf wisselt de informatie wel uit tussen de leden van haar Alliance en niets houdt het reclamebureau tegen om zelf als direct marketeer te beginnen.

 Het Electronic Privacy Information Center (EPIC) is bezorgd over de marketingkracht van DoubleClick en heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission, die waakt over de toepassing van de economische wetgeving, gevraagd de fusie van Abacus en DoubleClick van naderbij te bekijken. Omwille van de onduidelijke houding van DoubleClick, weigeren sommige sites, zoals bijvoorbeeld Yahoo!, met het reclamebureau samen te werken.

 Wie zijn surfgedrag liever niet wil prijsgeven aan online reclamebedrijven, kan maar beter de cookies in zijn browser uitschakelen. In Netscape Navigator 4 en hoger kan dat via het menu Bewerken, opties Voorkeuren - Geavanceerd en kies "Cookies uitschakelen". In Internet Explorer 4 en hoger kan dat via het menu Extra, opties Internet Opties - Beveiliging - Aangepast niveau - Cookies toestaan die op uw computer opgeslaan zijn: Uitschakelen.

 http://www.doubleclick.net/privacy_policy/
 http://www.epic.org/

Simulaties zorgen voor betere opleiding
Amerikaanse luchtmacht leert met Flight Simulator

 Microsoft en de Amerikaanse luchtmacht hebben samen een speciale versie van het spel Flight Simulator ontworpen voor cadetpiloten. Het spel vormt een belangrijk onderdeel van hun opleiding; ze moeten er zelfs een test over afleggen.

 De vliegsimulator is zeker geen nieuwigheid voor leerling-piloten. Wel nieuw is dat de Navy een PC-spel gebruikt, Microsoft Flight Simulator. Microsoft hielp mee aan het ombouwen van het programma naar het juiste type van jet waarmee de piloten leren vliegen. Flight Simulator komt niet in de plaats van de complexe en ook peperdure vliegsimulatoren, maar wel als een aanvulling ervan.

 "In de testfase zagen we dat piloten die het spel enkele uren per week geoefend hadden, het vliegen veel sneller onder de knie kregen en ook veel hogere vluchtscores konden noteren", zegt Scott Dunlap, hoofd van de opleiding bij de luchtmacht. Daarom krijgen alle studenten een gratis CD-Rom met de Navy-versie van Flight Simulator. Aan het einde van het jaar moet over Flight Simulator een test worden afgelegd, net zoals bij de andere vakken dus. Op je examen een computerspel spelen, vele studenten zullen het hen benijden.

Ook Apple-besturingssysteem krijgt iMac-look
Mac OS X krijgt aqua-gebruikersinterface

 Steve Jobs haalde zijn kunsten weer boven op de MacWorld Expo. Hij stelde er het nieuwe Mac OS X voor dat vanaf dit najaar verkrijgbaar zal zijn. Opvallend is de nieuwe look van het besturingssysteem. Blijkbaar volgt ook de software de Apple-mode.

 Jobs verduidelijkte dat Mac OS X "open source" zal zijn, net als Linux. Dit wil zeggen dat het programma door andere programmeurs naar believen aangepast kan worden. Zo kunnen ook andere bedrijven hun versie maken van het Mac OS. Details over het open-source project zijn nog niet bekend en kunnen volgens Jobs nog enkele maanden op zich laten wachten.

 Met de woorden "This is going to blow you away" stelde hij de aqua-gebruikersinterface voor, zeg maar de look van het programma. Apple greep terug naar de populaire iMac-look. Mac OS X barst van de pastel- en zuurstokkleurtjes. De hoeken van de vensters zijn steeds afgerond. Menu's zijn steeds transparant, net als de behuizing van de iMac, zodat de gebruiker door de menu's de achtergrond nog kan zien. En alle afzonderlijke venstertjes krijgen een schaduw mee, zodat het werkblad niet meer vlak lijkt, maar drie dimensies telt.

 Steve Jobs benadrukt dat het Mac OS X erg intuïtief opgesteld is, zodat zeker kinderen er snel mee overweg kunnen. Om een venster te sluiten, druk je b.v. niet meer op een vierkantje maar op een ronde, rode knop.

 Overigens kreeg ook de website van Apple een nieuw kleedje. En met de nieuwe rubriek iReviews wil Apple een eigen visie op portaalsites uitwerken. Maar daar is nog veel werk aan de winkel!

 http://ireview.mac.com/
 http://www.apple.com/macosx/

Strategie van Microsoft erg onduidelijk
Wat komt er na Windows 98?

 Het is allesbehalve duidelijk welke weg Microsoft nu precies uit wil met haar besturingssystemen voor de gewone consument en de bedrijfswereld. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Windows 98 Second Edition, het recentste besturingssysteem voor thuisgebruikers, en Windows NT 4, het laatste OS voor bedrijven, zouden samenvloeien in een nieuw systeem. Het beste van twee werelden, als het ware. Maar ofwel raakte Microsoft achter op haar schema, ofwel zijn ze in Redmond compleet het noorden kwijt, want de toekomst van Microsofts besturingssystemen ziet er tegenwoordig totaal anders uit.

 Microsoft zwengelt dezer dagen stilaan haar promotiecampagne voor Windows 2000 aan. Dat besturingssysteem komt in februari uit en is bedoeld voor bedrijven, de opvolger van Windows NT 4 dus. Het komt dan ook in een aantal verschillende versies uit: Windows 2000 Professional, Server, en Advanced Server. Thuisgebruikers kunnen het systeem natuurlijk ook kopen, maar een aantal programma's voor consumenten, zoals spellen, draaien niet op Windows 2000.

 Midden dit jaar moet er voor de consument een nieuwe versie van Windows op de markt komen. Die heet Windows 98 Third Edition, codenaam "Millennium". Wat het systeem precies zal brengen, is erg onduidelijk. In ieder geval is het niet de lang verwachte combinatie van een bedrijfs- en consumentensysteem. Voorlopig lijkt het erop dat het een uitbreiding is van het huidige Windows 98, met enkele verbeteringen op multimediavlak (nieuwere Media Player, DirectX 8, ...), Internet Explorer 5.5 en het systeem zou stabieler zijn dan het huidige Windows 98 Second Edition.

 De samensmelting van Windows 2000 en Millennium komt er pas over een jaar of twee. Dit nieuwe OS heeft als codenaam Whistler, en zou een geheel nieuwe grafische interface bevatten, maar meer informatie is er op dit moment nog niet. Tot slot is er nog Windows CE, dat tegenwoordig Windows Powered heet en bedoeld is voor handheld PC's, palmtops en zowat eender welk toestel dat een mini-besturingssysteem kan gebruiken. Een nieuwe versie (3.0) komt eind dit jaar uit, maar wat de verbeteringen juist zullen zijn, is ook nog niet bekend. Kortom: het worden weer onzekere dagen in PC-land...

E X I T

Kraak de code en word spion
Op het Britse Government Communications HeadQuarters (GCHQ), een spionagedienst van de overheid, hebben ze een wel heel originele aanwervingcampagne lopen. Wie de code, verstopt in vijf delen van de site, kan kraken, mag even langslopen voor een sollicitatiegesprek. De spionagedienst zoekt informatici, taalkundigen en bibliothecarissen. Die kunnen zo'n 20.000 pond per jaar verdienen op de dienst. Tip voor de puzzelaars: volgens een woordvoerster zou de gecodeerde boodschap grappig zijn.
@ http://www.gchq.gov.uk/

Waarom Bill Gates écht opstapt
Bill Gates zet een tweede stap opzij bij Microsoft. Hij laat de dagelijkse leiding nu volledig over aan zijn studiegenoot Steve Ballmer, voordien de tweede man bij Microsoft. Bill Gates wil zich nu op zijn tweede liefde storten, hij gaat terug zelf programma's schrijven en gaat nadenken over de toekomst van de software. Zijn eerste liefde is zijn vrouw Melinda; Gates de romanticus... Salon Magazine geloofde er niet in en achterhaalde 10 redenen waarom Bill Gates écht opstapt.
@ http://www.salon.com/tech/log/2000/01/13/gates_ten/

UNESCO brengt Divina Comedia digitaal
Kunstenaar Vladimir Liagatchev werkte tien jaar aan 120 illustraties voor een Franse vertaling van Dante Alighieri's La Divina Comedia. Hij stapte met zijn illustraties naar de cultuurorganisatie van de VN met het idee er een digitale versie van te maken. Het resultaat is een multimediale rondleiding doorheen de hel, het vagevuur en de hemel. De UNESCO wil met het project de aandacht vestigen op het feit dat een heleboel waardevolle oude werken geen copyright meer bevatten en dus zonder problemen naar het Web gebracht kunnen worden. Moge deze site een inspiratiebron vormen...
@ http://www.unesco.org/webworld/dante/

Eerste alfa-versie van nieuwe Mozilla
Het Mozilla-team heeft een eerste alfa-versie van haar browser klaar. Het Mozilla-project ontstond toen Netscape de broncode van haar Navigator-browser vrijgaf en bestaat uit vrijwillige programmeurs over de hele wereld. Ze willen een alternatief bieden voor Microsofts Internet Explorer. Deze alfa-versie is in tegenstelling tot een beta-versie nog niet stabiel genoeg voor het grote publiek, maar kan voor de fans wellicht een goed idee geven van de uiteindelijke versie. Te downloaden op dit adres:
@ http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/release-notes/

Ask Jeeves speelt Multimiljonair
In het populaire kwisprogramma "Wie wordt multimiljonair?" mag de speler éénmaal raad vragen per telefoon aan een kennis thuis. Maar weet de zoekmachine Ask Jeeves geen raad? ZDNet liet Jeeves het spel spelen maar de vragen lijken toch iets te moeilijk...
@ http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2425612,00.html